
Konference
29. března 2025, 9-15, Klášter Hejnice
Tématem letošní konference byl RYTMUS.
Rytmus se netýká jen hudební produkce a recitace.
V pravidelném rytmu bije naše srdce.
Smysl pro rytmus dne a ročního období potřebuje naše tělo.
Rytmus využijeme také třeba v matematice, když se učíme počítat.
Společný rytmus hledáte také ve svých třídách a hodinách.
Hejnický klášter byl i letos dějištěm workshopů pro pedagogy, které organizovala MAS Frýdlantsko. Oblíbená akce, na kterou jsou zváni kvalitní lektoři a lektorky, zanechává vždy výrazné dojmy. "Příjemně strávený čas, zajímavé nápady na vlastní výrobu rytmických nástrojů, nápadité aktivity, které mají potenciál žáky zaujmout a umožnit jim ve škole psychicky se uvolnit," hodnotí událost jedna z účastnic. Spolu se svými místními i přespolními kolegy a kolegyněmi z různých škol věnovala poslední březnovou sobotu svému vzdělávání.
Program byl atraktivní i pro asistentky pedagoga či učitelky z mateřinky, jako například Hudebně-zvuková laboratoř vedená finalistkou Global Teacher Prize Olgou Kovaříkovou: "Nadchly mě nápady na vlastní výrobu hudebních nástrojů z jednoduchých materiálů, využití dostupných pomůcek. Úžasné zapojení celé skupiny do vytváření rytmického díla," pochvaluje si další učitelka.
Společné téma bylo jak se naladit na společný rytmus. "Cílem bylo předat pedagogům dovednosti a techniky, které umožní kvalitní práci s dětmi," vysvětluje Lucie Winklerová, vedoucí projektu MAS Frýdlantsko.
Za fotografie děkujeme Markovi Strnadovi.
Letošní program a dílny
Ivana Šircová: Vnímáme svůj rytmus
Olga Kovaříková: Hudebně-zvuková laboratoř
Miluše Kodatová: Český jazyk v rýmech aneb jak na to, říkadlem, zpěvem a pohybem
Imjoy: ladění - napojení - rytmus - improvizace
Popis dílen a medailonky lektorů
Vnímáme svůj rytmus
Ivana Šircová
Účastníci dílny naslouchali různým rytmům a taky si vyzkoušeli je nejrůznějšími způsoby vytvářet. Dostali příležitost uvědomit si svou náladu a zkusit ji změnit. Prozkoumali vliv rytmu na svoje osobní naladění. Zažili společnou aktivitu, při které mohou vést prostřednictvím rytmů dialog. Při společném rytmování objevili naladění celé skupiny.
Vhodné pro učitele všech stupňů i nepedagogy.
Ivana Šircová
Narodila jsem se na jaře roku 1966 v Českém Brodě. Profesně jsem se věnovala environmentální výchově v Pražském ekologickém centru, komunikaci, dramatické výchově a pobytu v přírodě na VŠTVS Palestra, prevenci rizikového chování žáků v ZŠ Hovorčovice. Moje lektoření v Odyssee začalo rokem 2006. Dětem i dospělým se věnuji stále, pracovně - osobnostnímu rozvoji, i ve volném čase - v indiánském kmeni.
V přírodě nacházím svobodu. Kdykoli jsem venku, nevycházím z úžasu. Na první sníh si musím sáhnout, až mě zastudí...
Zážitkem je pro mě můj život. Dosud se nic nevyrovnalo pocitu, který jsem zažila dvakrát po narození mých dětí. Radost mám vždy ze setkání s blízkými lidmi, ze spolupráce s nadšenými učiteli, když vidím hrát si malé děti... Skvělé je, když se na mě někdo usměje.
Hudebně-zvuková laboratoř
Olga Kovaříková
Hraní a zkoumání v hudebně-zvukové laboratoři! Vycházelo se principů programu Slyšet jinak z olomoucké katedry a na vlastní kůži si účastníci vyzkoušeli hry, které rozvíjejí soustředění, kreativitu, vzájemné naslouchání, ale i základy hudební formy a elementární kompozice. Každý dostal šanci rozvíjet své vlohy a dovednosti bez ohledu na dosavadní hudební zkušenosti. Došlo i na hru na neobvyklé hudební nástroje, které byste zvládli sami snadno vyrobit. Workshop byl zakončen provedením vlastní ruchové skladby.
Aktivity vhodné především pro první a druhý stupeň i MŠ.

Olga Kovaříková
Rodačka z Frýdlantu vystudovala PedF UK v oboru český jazyk a dějepis, souběžně absolvovala i Konzervatoř Jaroslava Ježka v oboru kontrabas a je stále aktivní muzikantkou. Absolvovala řadu seminářů pro učitele (např. od organizací Post bellum, ÚSTR, Slyšet jinak, Hudba do škol, Orffova hudební společnost, Ateliér živé pedagogiky a tvorby). Pro učitele dějepisu píše již 7. rokem blog Hravá dějeprava, zároveň je lektorkou České filharmonie v projektu OPUSY NA KUSY nebo vede webináře k výuce dějepisu a hudební výchovy pro Životní vzdělávání. Učí hudební výchovu a dějepis na ZŠ a MŠ Přerov nad Labem. V roce 2024 se zúčastnila Global Teacher Prize Czech Republic s bronzovou medailí.
Český jazyk v rýmech aneb jak na to říkadlem, zpěvem a pohybem
Miluše Kodatová
Využití zhudebněných říkadel vytvořených na pravopisná a gramatická pravidla. Rytmus jako prostředek pro zapamatování si nového učiva a jeho opětovného vybavení. Pohybové a rytmizační činnosti ve výuce českého jazyka. Využití Orffových nástrojů.
Nabídka aktivit vhodných do třídnických hodin (prvního i druhého stupně ZŠ), které vedou žáky k sebepoznání, empatii, vnímání vlastního těla i tělesné schránky druhého, zároveň rozvíjí a upevňují komunikaci a spolupráci třídního kolektivu.
Miluše Kodatová
Miluše Kodatová pochází z Raspenavy, vystudovala obor učitelství pro I. stupeň, následně výchovné poradenství a speciální pedagogiku. V současné době působí jako učitelka na ZŠ Višňová. Několik let se aktivně věnuje vedení třídnických hodin a rytmizačním činnostem převážně ve výuce českého jazyka. Podílela se svými texty na vydání publikace Český jazyk v rýmech.
Ladění - napojení - rytmus - improvizace
Naladit se na sebe, na rytmus, na komunikaci. Krátké hravé aktivity, které využívají divadelní improvizátoři, všechny rozhýbaly, rozmluvily a rozproudily kreativitu.
Série nenáročných improvizačních cvičení odbourala případný počáteční ostych a nenásilně nás rozhýbala. Sáhli jsme si na základní improvizační principy, jako např. "Bytí tady a teď" nebo "Ano, a...", tedy přijímání a rozvíjení. Vyzkoušeli jsme jednoduchá cvičení na rytmus, pohyb a napojení ve dvojici i ve skupině. Vytvořili jsme asociační řady a možná i krátké příběhy. Závěrem se nám podařilo propojit tělo a slovo a vytvořit živé obrazy a mini příběhy tak i krátce rozpohybovat. Díky společné reflexi jsme poodhalili, jak objevené principy aplikovat v běžném životě i v naší praxi.
Alena Štěpánová
Improvizátorka, divadelnice a lektorka. Už 15 let působí jako vedoucí dramatického kroužku v DDM Vikýř, po několik ročníků spoluvedla loutkové a divadelní semináře na festivalu Loutkářská Chrudim, věnuje se kromě improvizace i fyzickému a loutkovému divadlu např. ve spolupráci s uskupením Fysioart či spolkem Vozichet. Nově se začala v nedávné době pracovně věnovat zážitkové pedagogice.

Lenka Sadvarová
Improvizátorka hrající v divadelních uskupeních nejen na Liberecku a také lektorka improvizace pro dospělé. Zároveň ilustrátorka a autorka např. knihy a komiksu Malá máma. Pracovně se věnuje především marketingu, nyní např. v libereckém Lipo.ink a v minulosti např. v kině Varšava či Divadle F. X. Šaldy.