Co jsme viděli na exkurzi v ZŠ Masarykova v Tanvaldu

21.05.2025

13. března jsme vyrazili s pracovní skupinou pro rovné příležitosti a dalšími zájemci na exkurzi do Tanvaldu. Navštívili jsme ZŠ Masarykova, která je zajímavá především tím, jak se jí daří pracovat v podobně náročném prostředí, jako máme my na Frýdlantsku. Ještě před pár lety tvořily většinu žáků děti romského původu, dnes je škola otevřená pro všechny a daří se jí vytvářet funkční a smíšené třídní kolektivy. Škola je zařazena jako příklad dobré praxe na webech PAQ Research https://mapavzdelavani.cz/ 

S vedením školy jsme mluvili hlavně o tom, jak podporují děti ohrožené školním neúspěchem – ať už individuálně, nebo skrze práci s celou třídou. Hosté z pracovních skupin pak měli možnost jít přímo do výuky a vidět rozdílné přístupy v praxi – ve třídách klasického typu, Montessori i kombinovaných.

V následné debatě s učiteli padaly otázky na to, jak různé přístupy sedí konkrétním dětem – např. romským nebo neromským, klukům a holkám. Učitelé sdíleli své zkušenosti s tím, co se jim osvědčuje a zdůrazňovali princip samostatnosti a zodpovědnosti za vlastní učení žáků. "Když žáci nedávají pozor a neslyší, co je jejich úkolem, musí si prostě informaci následně zjistit sami." Překvapilo nás, jaký ve škole panoval klid navzdory tomu, že žáci se během výukových bloků mohli volně pohybovat a o svém učení rozhodovali ve velké míře sami. Podobně nechápavě jsme sledovali, jak jsou ve třídách vzorně roztříděné a uklizené pomůcky, které žáci mohli k učení volně využívat. Bylo znát, že ve škole funguje spolupráce mezi pedagogy a prostor pro vzájemné učení.

Zajímavostí byla i návštěva školní jídelny, která přešla na tzv. finský model – děti si samy nabírají jídlo z výdejního pultu a učí se tak, že není potřeba si naložit hromadu, ale raději si případně přidat. Při rozhovoru s manažerem jídelny jsme se dozvěděli, že systém má smysl jen tehdy, když se na něm domluví škola i kuchyně, a když učitelé s dětmi o jídle mluví i během dne. Přestavba jídelny ve škole byla stejně plánována, takže hlavní problém představovalo vymyslet koncepci tak, aby neubyla jídelní místa pro děti. Primirestu, který jídelnu provozuje, se rovněž podařilo přesvědčit příslušné úřady o tom, že samoobslužný princip je v pořádku a nepovede např. k tomu, že některé děti jídlo nedostanou. 

Za MAP Frýdlantsko, Lucie Winklerová