Malá technická univerzita přinesla na Frýdlantsko nové podněty do výuky

20.11.2025

Zajímalo nás, jaký je dopad proběhlé aktivity zaměřené na MŠ a ZŠ, jak se na ni podařilo navázat, a jestli byla učitelkám a dětem užitečná. Na následujících řádcích jsme shrnuli, co jsme zjistili. 

Program Malé technické univerzity změnil způsob, jak děti i pedagogové přemýšlejí o technice a informatice. Nešlo o to učit děti pracovat s tabletem nebo mobilem – právě naopak. Hlavním cílem bylo ukázat, že digitální vzdělávání může probíhat screenless, tedy bez elektroniky.

Témata, která pro školy připravili odborníci a odbornice z Malé technické univerzity:

  • prevence neuváženého používání technologií,
  • přenos dat, šíření signálu,
  • úvod do informatiky a programování: sled jednotlivých pokynů – zjednodušeně krokování, algoritmy – jednoduché postupy,
  • orientace na čtvercové síti pomocí souřadnic,
  • představení robotických pomůcek a způsobů jejich využití ve třídě.


Učitelé odjížděli ze seminářů s novými nápady a se sadami pomůcek, které mohli využít ve výuce. Děti se učily chápat principy algoritmů, krokování nebo přenosu dat prostřednictvím her, obrázků a barevných materiálů. Samy se stávaly "daty", která putují sítí, nebo hledaly pravdivost informací v "pohádkovém stromě".

To, že má proškolení smysl, dokazuje fakt, že se sady a pomůcky využívají i více než rok poté: "Hodně využíváme pomůcky v geometrii. Pracujeme s osovou souměrností, a když je potřeba, úlohy si upravíme i pro prvňáčky nebo naopak pro starší děti ze 3. až 5. třídy," říká Zdeňka Muchová ze Základní školy v Libverdě.

Digitální vzdělávání, jak byste ho nečekali na ZŠ Lázně Libverda. Foto ZŠ
Digitální vzdělávání, jak byste ho nečekali na ZŠ Lázně Libverda. Foto ZŠ
Další aktivita od MTU. Foto ZŠ Lázně Libverda
Další aktivita od MTU. Foto ZŠ Lázně Libverda

Velký ohlas měly aktivity také v mateřských školách. Jitka Hájková, vedoucí MŠ Zvoneček v Hejnicích, popisuje: "Materiály jsou krásně barevné a velké, děti je rychle pochopí. Dokážou si samy dojít k řešení a navázat. Využíváme je opravdu pravidelně, minimálně jednou měsíčně v každé třídě."

Společné učení pro učitele i děti

Projekt nabídl i tandemové dny, kdy učitelé mohli vidět, jak kolegové pracují s dětmi. Součástí byla i školení na míru – třeba s robotickými pomůckami. Díky nim si pedagogové vyzkoušeli, jak lze propojit logické myšlení s hravou aktivitou a jak děti motivovat k objevování.

"Děti se tak v rámci programu například dozvěděly, co je to internet, a že je potřeba počítat s tím, co se tam zveřejní, už tam zůstane. Zamýšlely se také nad tím, kde si ověřujeme informace, ke kterým se dostaneme na internetu," vysvětlila Martina Pokorná z Malé technické univerzity, jejíž vzdělávání využívají školy a školky po celé republice.

Na Frýdlantsku se do školení zapojilo v roce 2023 58 pedagogů z různých škol a školek, které čerpaly tuto podporu díky MAS Frýdlantsko zdarma.


Výsledek?

Děti si odnášejí dovednosti, které jim pomohou nejen ve škole, ale i v životě: učí se kriticky přemýšlet, hledat souvislosti, pracovat s informacemi. Učitelé zase získali metodickou podporu a jistotu, že informatiku a logiku mohou učit i bez složité techniky – jednoduše, názorně a hravě.

Další informace k MTU jsou zde: https://www.mtuni.cz/pro-pedagogy/.