Malá technická univerzita přinesla na Frýdlantsko nové podněty do výuky
Zajímalo nás, jaký je dopad proběhlé aktivity zaměřené na MŠ a ZŠ, jak se na ni podařilo navázat, a jestli byla učitelkám a dětem užitečná. Na následujících řádcích jsme shrnuli, co jsme zjistili.
Program Malé technické univerzity změnil způsob, jak děti i pedagogové přemýšlejí o technice a informatice. Nešlo o to učit děti pracovat s tabletem nebo mobilem – právě naopak. Hlavním cílem bylo ukázat, že digitální vzdělávání může probíhat screenless, tedy bez elektroniky.
Témata, která pro školy připravili odborníci a odbornice z Malé technické univerzity:
- prevence neuváženého používání technologií,
- přenos dat, šíření signálu,
- úvod do informatiky a programování: sled jednotlivých pokynů – zjednodušeně krokování, algoritmy – jednoduché postupy,
- orientace na čtvercové síti pomocí souřadnic,
- představení robotických pomůcek a způsobů jejich využití ve třídě.

Učitelé odjížděli ze seminářů s novými nápady a se sadami pomůcek, které mohli využít ve výuce. Děti se učily chápat principy algoritmů, krokování nebo přenosu dat prostřednictvím her, obrázků a barevných materiálů. Samy se stávaly "daty", která putují sítí, nebo hledaly pravdivost informací v "pohádkovém stromě".
To, že má proškolení smysl, dokazuje fakt, že se sady a pomůcky využívají i více než rok poté: "Hodně využíváme pomůcky v geometrii. Pracujeme s osovou souměrností, a když je potřeba, úlohy si upravíme i pro prvňáčky nebo naopak pro starší děti ze 3. až 5. třídy," říká Zdeňka Muchová ze Základní školy v Libverdě.


Velký ohlas měly aktivity také v mateřských školách. Jitka Hájková, vedoucí MŠ Zvoneček v Hejnicích, popisuje: "Materiály jsou krásně barevné a velké, děti je rychle pochopí. Dokážou si samy dojít k řešení a navázat. Využíváme je opravdu pravidelně, minimálně jednou měsíčně v každé třídě."
Společné učení pro učitele i děti
Projekt nabídl i tandemové dny, kdy učitelé mohli vidět, jak kolegové pracují s dětmi. Součástí byla i školení na míru – třeba s robotickými pomůckami. Díky nim si pedagogové vyzkoušeli, jak lze propojit logické myšlení s hravou aktivitou a jak děti motivovat k objevování.
"Děti se tak v rámci programu například dozvěděly, co je to internet, a že je potřeba počítat s tím, co se tam zveřejní, už tam zůstane. Zamýšlely se také nad tím, kde si ověřujeme informace, ke kterým se dostaneme na internetu," vysvětlila Martina Pokorná z Malé technické univerzity, jejíž vzdělávání využívají školy a školky po celé republice.
Na Frýdlantsku se do školení zapojilo v roce 2023 58 pedagogů z různých škol a školek, které čerpaly tuto podporu díky MAS Frýdlantsko zdarma.
Výsledek?
Děti si odnášejí dovednosti, které jim pomohou nejen ve škole, ale i v životě: učí se kriticky přemýšlet, hledat souvislosti, pracovat s informacemi. Učitelé zase získali metodickou podporu a jistotu, že informatiku a logiku mohou učit i bez složité techniky – jednoduše, názorně a hravě.
Další informace k MTU jsou zde: https://www.mtuni.cz/pro-pedagogy/.