Co obnáší spolupráce s konzultantkou vyvážené inkluze?
Pojem vyvážená inkluze upozorňuje na to, kam se ve společnosti dostalo povědomí o inkluzi - větší pozornost se věnuje dětem, které potřebují jinou péči, přístup, které mají z různých důvodů potíže dosáhnout průměrných znalostí. Jenže ve třídách máme i děti, které dosahují nadprůměrných znalostí a mají vysoký rozumový potenciál. O těch se moc v rámci inkluze nemluví. Ze zákona mají nárok na to, aby jejich specifické vzdělávácí potřeby byly také zohledněny a aby byly ve škole rozvíjeny. I takové děti mají být inkludovány - zapojeny do vzdělávacího procesu podle svých schopností.

Téma kognitivně nadaných dětí přináší na Frýdlantsko konzultantka Eva Dušková, jejíž podporu již některé školy využily - například ZŠ Krásný Les, ZŠ Nové Město pod Smrkem nebo ZŠ i MŠ Frýdlant. Někde proběhla přednáška s cílem ukázat projevy a potřeby nadaných dětí. Na dalších školách zase nahlédla konzultantka do vyučování a poté probírala s třídními učitelkami, jak rozvíjet jednotlivé děti v rámci celé třídy. Zkušenosti konzultantky také využívají někteří rodiče nadaných dětí, kteří potřebují ucelené informace o možnostech diagnostiky či o vhodných postupech při výchově.
Co mohou školy a školky na Frýdlantsku využít?
Přednášky s diskusí na téma: Jak poznat nadané děti, jak se projevují, jaké mají potřeby, jak je rozvíjet v rámci třídy, proč a jak připravovat diferencované úlohy.
Proč? Protože na fakultě se tomu tématu moc nevěnovali. A Česká školní inspekce se učitelek a učitelů ptá, jestli diferencují, a jak pracují s nadanými.
Ukázku materiálů a pomůcek do výuky.
Proč? Protože na trhu je toho přehršel, a když někdo něco vyzkoušel, je dobré to šířit dál.
Individuální konzultace ohledně konkrétních žáků a žákyň.
Proč? Protože ve školách není prostor s kolegy a kolegyněmi probírat rozvoj jednotlivců, a často pomůže slyšet jiný úhel pohledu nebo příklad praxe z jiné školy.
Průvodcovství při zavádění systému podpory nadání na škole. Vždy na míru.
Proč? Protože podpora nadaných v jednotlivých třídách neznamená systém. Důležité je, aby pedagogický sbor spolupracoval a aby měli vybraní lidé kompetence zabývat se pedagogickou nominací, komunikací s rodiči, mentorskými rozhovory apod.

Konzultantka nabízí osobní, praktickou podporu: navštíví školu, vybranou třídu a pozoruje děti při práci. Poté společně s učitelkou, učitelem konzultuje jednotlivce, kteří mohou být "podezřelí" z nadání. Baví se o tom, co pro nadané děti při výuce funguje a co by se dalo zahrnout či změnit. Díky tomu pedagogové získají konkrétní doporučení a jistotu, jak s těmito dětmi pracovat.
Jak se zapojit?
Pokud chcete využít bezplatnou možnost podpory, ozvěte se na e-mail:
📩 eva.duskova@masif.cz a vyžádejte si termíny na rok 2026. Inspiraci z jiných škol, kde se zajímají o téma, lze sledovat na sociálních sítích Podpory nadaných: Facebook, Instagram.
Častá otázka: O nadaných už jsem slyšel/a, ale jak je poznám?
Mezi charakteristickými rysy a projevy nadaných dětí a žáků bývají uváděny například:
• rané čtenářství
• bohatá slovní zásoba
• dobré vyjadřovací schopnosti
• výborná paměť
• velká zvídavost
• rozsáhlé znalosti
• schopnost řešení problémů
• schopnost logického usuzování a zobecňování
• široký okruh zájmů
• schopnost dlouhodobého soustředění a vytrvalost v oblasti zájmů
• nekonformnost
• vysoká (sebe)kritičnost
• perfekcionismus
• upřednostňování společnosti starších nebo dospělých před vrstevníky
• zvýšený smysl pro morálku a fair play
• smysl pro humor
Skupina nadaných je přitom vnitřně různorodá, jednotliví nadaní vykazují obvykle jen část z výše uvedených charakteristických rysů a projevů, tak jako běžné děti jsou individualitami.